با یاس مارکت | آگهی
با یاس مارکت | آگهی

نحوه اجرای پیگیری مشتریان برای درآمد بیشتر

در این فایل قصد دارم درباره اجرای پیگیری توضیحاتی را به شما بدهم.

  1. اجرا یعنی چه؟
  2. یعنی کی زنگ بزنیم؟
  3. چه بگوییم؟
  4. چطور آن را انجام بدهیم؟

در این مقاله قصد دارم درباره نحوه اجرای پیگیری برایتان توضیح دهم.

اولین سؤال:

  • چه زمانی زنگ بزنیم؟
  • ما می‌خواهیم کار پیگیری‌مان را انجام دهیم
  • چه ساعتی خوب است؟ ساعت 10 صبح؟ ساعت 1 بعدازظهر؟ چه ساعتی خوب است؟

بهترین زمان برای پیگیری مشتریان چه وقت است؟

با یکی از دوستان صحبت می‌کردم می‌گفت من ساعت 10-1:30 صبح شروع به پیگیری می‌کنم. این بدترین زمان ممکن است. وقتی می‌خواهید پیگیری کنید باید در ساعتی باشد که تقریبا ساعت خلوتی خودتان و مخاطبتان باشد. یعنی شما باید کارهای عادتی‌تان را انجام دهید، مشتری‌های جدیدتان را وارد کنید و بعد سراغ پیگیری مشتری‌های قبلی بروید. وقتی کار اول مشتری جدید باشد، پس ساعت 9-10 صبح که شروع می‌کنیم تا ساعت 1 بعدازظهر باید درگیر مشتری‌های جدیدمان باشیم و از ساعت 1 به بعد باید سراغ پیگیری برویم. این مسئله برای مشتری‌های ما هم همینطور است. آن‌ها کارهای اصلی‌شان را انجام می‌دهند و بعد سراغ کارهای گذشته می‌روند. پس اول صبح به هیچ عنوان سراغ پیگیری نمی‌رویم.

نکات مهم برای انتخاب زمان برای تماس با مشتری

  • نکته اول

    بعضی وقت‌ها دیده‌ام که بعضی اساتید بازاریابی ساعت 8-9 صبح را برای پیگیری خوب می‌دانند. من به صورت تجربی به شما می‌گویم که این ساعت بسیار ساعت بدی است و بهترین زمان برای پیگیری 1-4 بعدازظهر است. یکی از دوستان می‌گفت مردم در این ساعت خواب هستند. ما درباره یک خانم خانه‌دار صحبت نمی‌کنیم که ناهار خورده باشد و بعد از آن بخواهد چرت بزند. یک شرکت خصوصی، یک فعال تجاری، یک کارمند و هر کسی که در اقتصاد باشد، حتما تا ساعت 4-5 دارد کار می‌کند. پس ساعت 1-4 ساعت خواب او نیست و زمان خوبی برای پیگیری می‌باشد.

  • نکته دوم

    در روزهای تعطیل پیگیری را انجام ندهید. مثلا امروز یک روز تعطیل بود. با اینکه شنبه بود اما تعطیل بود. روز تعطیل به هیچ عنوان کار پیگیری نکنید. روزهایی که پس از چند تعطیلی است هم به هیچ عنوان به درد پیگیری نمی‌خورد. مثلا همین هفته‌ای که ما هستیم جمعه تعطیل، شنبه تعطیل، تقریبا یک‌شنبه تعطیل، دوشنبه تعطیل، پس سه‌شنبه به هیچ عنوان روز جذابی برای پیگیری نیست. چرا؟ چون 4-5 روز نبوده‌اند و همه با حجم زیادی از کار برگشته‌اند، پس نباید پیگیری بزنیم چون آن فرد کلی کار دارد و باید آن‌ها را انجام دهد. حتی بعضی‌ها معتقدند که پیگیری در روزهای شنبه و یک‌شنبه غلط است. اول هفته است و خیلی کار داریم. اما من با این نظریه موافق نیستم. شما حتی شنبه هم می‌توانید پیگیری کنید اما از ساعت 1-2 ظهر به بعد و اول صبح شنبه هم به هیچ عنوان سراغ پیگیری نروید. این هم درباره ساعت پیگیری که گفتم اول صبح به هیچ عنوان سراغ پیگیری نروید.

  • هم به هیچ عنوان سراغ پیگیری نروید. این هم درباره ساعت پیگیری که گفتم اول صبح به هیچ عنوان سراغ پیگیری نروید.

نحوه پیگیری مشتریان

چند بار برای پیگیری از مشتریان تماس بگیریم؟

درباره تعداد دفعات پیگیری قبلا هم توضح داده‌ام. اگر حوزه شما محصول است، می‌خواهید نخود و زرشک و غیره بفروشید، 3-5 بار بهترین حالت پیگیری است اما اگر تا 6-7 بار هم ادامه دهید مشکلی به وجود نمی‌آید. اگر حوزه‌تان خدمات یا مثلا دستگا‌ه‌های صنعتی است تا 20-25 بار هم می‌توانید پیگیری کنید. این در حوزه شما مرسوم است و چیز عجیبی هم نیست. پس به پیگیری خود ادامه می‌دهید تا زمانی که شما دو جواب بشنوید: باشد، قبول، پول می‌دهم. نه، به هیچ عنوان نمی‌خواهم. ما پیگیری‌هایمان را تا مرحله‌ای که می‌گوید دارم فکر می‌کنم، بگذارید فکر کنم، باید فکر کنم ادامه می‌دهیم و به هیچ عنوان از پیگیری‌مان دست نمی‌کشیم.

راه های تماس و پیگیری مشتریان

درباره محل پیگیری اینکه تماس بگیرید، پیامک بزنید یا در شبکه‌های اجتماعی مثلا تلگرام پیام بدهید به نوع ارتباط ما با مخاطب بستگی دارد. اگر به ما زنگ زده بود، به او زنگ می‌زنیم. اگر پیام داده بود، پیام می‌دهیم. اگر در تلگرام است، در تلگرام ادامه می‌دهیم.  همان جایی که مشتری با ما ارتباط گرفته است، ارتباط را با او ادامه خواهیم داد.

  • نکته سوم

    نکته آخر درباره تماس است. اگر خواستید تماس بگیرید و پیگیری کنید، از شماره ثابت استفاده نکنید و با همراهتان کار کنید. کلا یاد بگیرید سبک کارتان را به سمت همراهتان آورید. شماره ثابت داشته باشید چون برای اعتمادسازی خیلی خوب است، اما از شماره ثابت تماس نگیرید چون بخواهد آن را رد کند نمی‌تواند به آن پیام دهد. وقتی با همراهتان تماس می‌گیرید، اگر مخاطبتان در جلسه باشد می‌تواند پیام دهد که در جلسه هستم. اما به ثابت نمی‌تواند این پیام را بدهد. نکته بعدی اینکه می‌تواند با شما تماس بگیرد. هیچوقت افراد به شماره ثابت‌هایی که میس‌کال شود زنگ نمی‌زنند. اما به شماره همراه‌ها زنگ می‌زنند. پس سعی کنید از همراه استفاده کنید و کارتان را با همراه پیش ببرید که مخاطب بتواند به آن واکنش نشان دهد. درباره همراه هم قبلا توضیح داده‌ام که سعی کنید حتما از 0912 استفاده کنید.

    فایل صوتی را حتما گوش کنید

    https://aradbranding.com/crmforcustomer/

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *